آیا کامپوزیت باعث بوی بد دهان می شود؟

بوی بد دهان بعد از ونیر کامپوزیت، از جمله دغدغه‌های پر تکرار بیماران مرکز دندانپزشکی دکتر سپیده کاظمی‌زاده محسوب می‌شود. اینجا در سایت دکتر کاظمی‌زاده، یکی از بهترین متخصص‌های دندانپزشکی زیبایی در اصفهان، با شما هستیم تا به طور کامل این دغدغه شما عزیزان را برطرف کنیم. پس با ما همراه باشید.

یکی از سوالات عمده مراجعه کنندگان ونیر کامپوزیت در اصفهان، در مرکز دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دکتر سپیده کاظمی زاده، این است که آیا کامپوزیت دندان، باعث بوی بد دهان می شود؟

کانال اینستاگرام مرکز دندانپزشکی دکتر کاظمی زاده | مرکز دندانپزشکی تخصصی دکتر سپیده کاظمی زاده

اینجا در مرکز تخصصی دکتر سپیده کاظمی‌زاده در اصفهان، با شما هستیم تا ابتدا به توضیح مختصر دربارهٔ مادهٔ کامپوزیت، علل بوی بد دهان و سپس به روش‌های مختلف جلوگیری از ایجاد این مشکل بپردازیم.

تماس با ما | مرکز دندان پزشکی دکتر سپیده کاظمی زاده

رزین کامپوزیت از چه موادی ساخته شده است؟

رزین کامپوزیت ماده ای است که دو جزء اصلی دارد :

• ذرات فیلر
  • بیس رزین

ذرات فیلر بر اساس سایزهای مختلف داخل این بیس رزین چیده شده‌اند و در مجموع یک ماده خمیری را ایجاد می‌کنند. دندان‌پزشک بعد از تراش و آماده‌سازی سطح دندان، این ماده خمیری را روی سطح دندان قرار می‌دهد و با استفاده از نور آبی، آنها را سفت‌وسخت می‌کند. این ماده رزینی وقتی در معرض تابش نور آبی قرار می‌گیرد، منقبض و سفت می‌شود.

بوی بد دهان بعد از کامپوزیت دندان | کلینیک تخصصی دندان پزشکی دکتر سپیده کاظمی زاده

حال یکی از علت‌های اصلی بوی بد دهان چیست؟ معمولاً درزهای میکروسکوپی ما بین دندان و کامپوزیت ایجاد می‌شود که از این درزهای میکروسکوپی به‌مرورزمان، میکروب می‌تواند وارد شود و باعث پوسیدگی، مشکلات لثه و بوی بد دهان (هالیتوزیس) می‌شود.

هر چه میزان تراش دندان و برجستگی‌های کامپوزیت در نزدیکی لثه، کمتر بوده و میزان تطابق کامپوزیت با دندان بیشتر باشد و همچنین بهداشت دهان و دندان بیشتر رعایت گردد، مشکل بوی بد دهان به حداقل ممکن می‌رسد.

دلایل ایجاد بوی بد دهان، بعد از کامپوزیت دندان

نوع مواد کامپوزیت

بوی بد دهان و رعایت نکردن اصول بهراشتی | مرکز تخصصی دکتر کاظمی زاده در اصفهان

نوع مواد کامپوزیت

کیفیت مواد کامپوزیتی، علاوه بر زیبایی ظاهر، دوام و استحکام، می‌تواند بر ایجاد بوی بد دهان نیز، بعد از انجام درمان تأثیرگذار است. هر چه ذرات فیلری تشکیل‌دهندهٔ کامپوزیت، سایز کوچک‌تری داشته باشد، سطح کامپوزیت بعد از پالیش، صاف‌تر و صیقلی‌تر شده و احتمالاً رنگ‌پذیری و احتمال ایجاد بوی بد دهان، کمتر می‌شود.

کیفیت ضعیف درمان و عدم تطابق داشتن کامپوزیت با لبهٔ دندان

اگر موقع آماده‌سازی و قراردادن کامپوزیت روی دندان، در حدفاصل دندان و کامپوزیت، درز زیادی وجود داشته و کامپوزیت با لبه دندان تطابق خوبی نداشته باشد، باعث گیرکردن ذرات غذایی و به دنبال آن پلاک‌های میکروبی می‌شود. پوسیدگی و ایجاد بوی دهان، از عواقب گیرکردن میکروب‌ها در درزهای دندان است.

رعایت‌نکردن صحیح بهداشت دهان و دندان

یکی دیگر از مهم‌ترین علل بوی بد دهان بعد از درمان‌های زیبایی، بهداشت ضعیف دهان است. اگر بیمار بعد از انجام درمان‌های زیبایی به طور منظم و صحیح، از مسواک و نخ دندان استفاده نکند، تجمع مواد غذایی و پلاک میکروبی، باعث التهاب لثه و بوی بد دهان می‌شود .

بیماری‌ها و عفونت‌های لثه بعد از کامپوزیت

اگر در ناحیه طوق دندان، ضخامت کامپوزیت زیاد باشد، در همین قسمت، پلاک‌های میکروبی تجمع پیدا کرده و باعث افزایش التهاب لثه می‌شوند. اگر التهاب لثه، به‌موقع درمان نشود؛ باعث بوی بد دهان و در موارد حاد، تحلیل استخوان می‌گردد.

مصرف دخانیات

افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند، بعد از انجام کامپوزیت دندان، بیشتر در معرض پوسیدگی، مشکلات لثه و بوی بد دهان هستند.

روش های جلوگیری بوی بد دهان، بعد از کامپوزیت دندان

علل بوی بد دهان بعد از کامپوزیت دندان | کلینیک دکتر سپیده کاظمی زاده

ضخامت کم کامپوزیت:

ضخامت کامپوزیت مخصوصاً در نواحی نزدیک لثه، کم باشد؛ این موجب گیرنکردن میکروب‌ها و جلوگیری از التهاب لثه بعد از کامپوزیت دندان می‌شود.

قرارگرفتن صحیح کامپوزیت روی دندان:

دندانپزشک باید از تطابق صحیح کامپوزیت روی دندان، اطمینان حاصل کند.

پالیش سطح کامپوزیت:

بعد از سفت‌شدن ونیر، سطح کامپوزیت باید به طور صحیح، ابتدا با فرز و سپس با دیسک‌های پالیش، صاف و صیقلی گردد. هر چه سطح پالیش شده‌تر باشد، احتمال تجمع میکروب و مشکلات بعد از آن کاهش می‌یابد.

استفاده صحیح از مسواک و نخ دندان:

استفاده صحیح از مسواک و نخ دندان، می‌تواند از بوی بد دهان بعد از کامپوزیت، جلوگیری کند.

انتخاب پزشک ماهر و متخصص:

در آخر به این نکته اشاره کنیم که قبل از هر گونه درمان زیبایی از انتخاب پزشک معالج، کیفیت درمان و نوع مواد مصرفی، اطمینان حاصل کنید.

نتیجه گیری با دیدی کلی درباره بوی بد دهان بعد از کامپوزیت دندان
ونیرها معمولا باعث بوی بد دهان نمی شوند. بوی بد دهان ناشی از کامپوزیت دندان، می تواند علت های مختلفی مانند رعایت نکردن بهداشت، تجمع میکروب در درز های کامپوزیت و عوامل دیگری مانند عفونت لثه، داشته باشد. در صورتی که شما مخاطب عزیز، نیاز به درمان های زیبایی مانند ونیر کامپوزیت در اصفهان و یا سایر درمان های زیبایی مانند لمینت سرامیکی دندان اصفهان، بلیچینگ دندان نصف جهان و… دارید، میتوانید با ما در مرکز دندانپزشکی زیبایی دکتر سپیده کاظمی زاده در اصفهان، تماس بگیرید. تمام سعی ما در مرکز تخصصی دکتر کاظمی زاده، انجام درمان های زیبایی و ترمیمی دندان مانند ونیر کامپوزیت با متریال و روش های جدید و به روز است تا بهترین تجربه دندانپزشکی زیبایی را با ما داشته باشید.

آدرس آپارات دکتر سپیده کاظمی زاده

صفحات مرتبط:

طرح لبخند هالیوودی در اصفهان | دکتر سپیده کاظمی زاده

لبخند هالیوودی در اصفهان

لبخند هالیوودی که یکی از درمان های دندانپزشکی محبوب است. در واقع لبخند هالیوودی یک درمان زیبایی شناسی لبخند است…